Ваш ідеал краси: а чи існує він насправді?

Ваш ідеал краси: а чи існує він насправді?

Стандарти краси в суспільстві з часом змінюються – це відомий факт. Але й наші власні уявлення про привабливу зовнішність не залишаються однаковими, іноді навіть протягом кількох хвилин. Вчені з’ясували, як сайти знайомств впливають на наше сприйняття краси.

Спочатку мені подобались гладко поголені чоловічі обличчя. Але коли в моду увійшла борода, мої уподобання почали змінюватися. Дивлячись повсюди на бороди всілякого калібру, я почала усвідомлювати, що дещо в цьому є. І очевидно, була така не одна.

“Я вважаю чоловіків з бородами привабливішими. Раніше це було неважливо, але тепер половина моїх знайомих носить бороду”, – розповіла одна з учасниць опитування, проведеного The Guardian.

Здається, тисячоліття природного відбору змусили нас віддавати перевагу певним рисам зовнішності. Наприклад, ми вважаємо симетричні обличчя привабливішими – мабуть, тому що вони свідчать про здорові гени людини.

Ми знаємо, що стандарти краси з часом змінюються, але відбувається це не надто швидко і пов’язане зі змінами в засобах масової інформації та популярній культурі.

І хоча ми усвідомлюємо, що наші смаки дещо відрізняються, багато з нас переконані, що кожен має свій ідеал привабливої зовнішності й що він залишається незмінним протягом життя.

Виявляється, однак, що ми змінюємо свої погляди на красу набагато частіше – протягом навіть не років і не місяців, а іноді буквально кількох хвилин.

“Краса, дійсно, як і раніше, в очах того, хто дивиться. Але, як свідчить наше поточне дослідження, постійно змінюється сам спостерігач”, – зазначає Хайян Янг, доцент школи бізнесу Кері при Університеті Джонса Хопкінса.

Янг очолює дослідження, яке виявило, що наше почуття гарного може змінюватися під впливом думки інших людей.

“Можна стверджувати, що в добу інтернету уявлення про красу почали змінюватися у людей набагато швидше, ніж будь-коли в історії”.

Напевно, причина такої непостійності – у тисячах зображень людей, якими нас щодня бомбардує інтернет, а також у сервісах онлайн-знайомств.

Нещодавні дослідження виявили, що наші уявлення про привабливість не лише схильні до частих змін, але й залежать від того, на які обличчя ми щойно дивилися.

На сайтах або в додатках для знайомств це, звичайно, відбувається постійно і в частки секунди.

Під час одного дослідження, проведеного в Сіднейському університеті, жінки оцінювали привабливість 60 чоловіків, зображення яких виникали на екрані всього на третину секунди.

Дослідники виявили, що учасниці, як правило, оцінювали наступне обличчя як привабливе, якщо й попереднє їм теж сподобалося.

Так само відбувалося й навпаки: якщо попереднє фото здавалося їм малосимпатичним, вони з більшою ймовірністю негативно оцінювали й наступне зображення.

Здавалося, що сприйняття краси в учасниць експерименту змінюється з кожним новим обличчям.

Феномен пояснюється тим, як наш мозок обробляє нову інформацію.

“Наш мозок не в змозі осягнути всю інформацію, яку ми бачимо, і тому, де можливо, він спрощує собі роботу, спираючись на попередній візуальний досвід”, – пояснює Джессіка Тауберт, авторка дослідження, яке проводить Університет Сіднея.

Спрощення, яким користується наш мозок у такій ситуації, називається “серійною залежністю”. Ми очікуємо, що фізичні ознаки предмета не змінюються в одну мить.

Тобто, коли ви подивились на чашку кави, а потім відвели погляд, ви впевнені, що вона виглядає так само і тепер.

Схожа річ відбувається, коли ми дивимось на фото людей на сайтах знайомств.

Переводячи погляд з одного профілю на інший, ми піддаємось ілюзії.

Наш мозок просто не встигає проаналізувати інше фото як нову інформацію і сприймає наступне обличчя так само, як він сприймав попереднє. “Той факт, що мозок швидко адаптується до візуального середовища, не є новим. Але новою є швидкість, з якою змінюється це середовище”, – каже Тереза Пегорс, співавторка дослідження і колишній доцент психології у Тихоокеанському університеті Азуси.

“Краса, таким чином, стає мінливою категорію, викликаючи бажання постійно обирати щось нове. Що може також бути причиною того, чому нам дедалі складніше бути задоволеними одним партнером протягом довгого часу”.

Ефект побіжного погляду

Якщо ви помічаєте, що в інтернеті вам подобається набагато більше людей, ніж у реальному житті, причина може бути у швидкості, з якою ви переглядаєте сторінки соцмереж.

Дослідники виявили, що люди здаються нам привабливішими, коли ми дивимось на них мимохідь, ніж коли роздивляємось уважніше.

Так відбувається тому, що коли ми дивимось на когось, ми не просто “бачимо” це, але також й оцінюємо.

Привабливість є цінним параметром, адже людина може бути нашим потенційним партнером. А тому мозок, не маючи достатньо інформації, обирає важливіший для себе варіант – більшу привабливість.

“Якщо вам хтось здасться гарнішим, ніж він чи вона є насправді, ви зможете уважно роздивитися вже наступним поглядом”, – пояснює Девід Іглман, нейрофізіолог зі Стенфордського університету і співавтор дослідження.

“Але якщо ви випадково не оціните привабливість людини й не помітити її, ви можете втрати шанс на потенційні стосунки”, – додає він.

Коли ви швидко продивляєтесь профілі на сайті знайомств, й спрацьовує “ефект побіжного погляду”.

“Додатки для знайомств працюють схоже на еволюцію: краще провести пальцем вправо і перевірити, чи дійсно цей варіант нам підходить, ніж відсіяти його, а потім пошкодувати”.

“З ким такого не траплялось, випадково відкидаєш профіль хлопця чи дівчини і лише потім розумієш, що вони були класні”, – каже Іглман.

Тереза Пегорс бачить у цьому й позитивний момент: усе це доводить, що ми можемо змінювати наш мозок, надаючи йому різну інформацію.

“Наше зорове сприйняття краси змінюється з кожним обличчям, яке ми бачимо. А це означає, що завдяки досвіду наші стандарти краси стають більш реалістичними”, – зазначає дослідниця.

“Іншими словами, ми не зациклюємось на недосяжному ідеалі, яким нас донесхочу годує цифрова доба. Ми можемо просто не дивитися на такі зображення”.

Все, що треба – це вийти з улюбленого додатка для знайомств… щоправда, сказати це простіше, ніж зробити.

Джерело: bbc.com